Hva er sammenhengen mellom meditasjon og jobb?

Lesetid: 7 minutter
Hva er sammenhengen mellom meditasjon og jobb? 1

Jeg har meditert i flere år nå. Jeg har ristet av meg negativ tenking, dårlig energi, og ikke minst; personlige begrensninger. Jeg står opp med mer energi, er mer glad, og har en relativt lavere puls i flere situasjoner hvor jeg tidligere har vært stresset eller ikke har klart å tenke klart.

Dessverre er det mange som ikke helt ser verdien av å meditere. Nordmenn flest tror meditasjon er noe fjas, og ikke verdt å bruke tiden på. Dette har jeg opplevd utallige ganger i diskusjoner hvor jeg må rettferdiggjøre hvorfor jeg setter meg ned på gulvet med beina i kryss hver morgen, eller kveld. Det kan være flere årsaker til hvorfor mange nordmenn tenker det ikke har noe for seg. Mange gjør allerede en form for meditasjon. De drar for eksempel på hytta for å hente seg litt inn igjen fra en travel hverdag hvor de maler, hugger ved, går tur med hunden eller i naturen. De gjør noe rolig og repetitivt og er alene med tankene sine. De største unnskyldningene jeg hører er at man ikke har tid til det, må på den treninga, eller alt annet som sees på som en tidstyv, som for meg egentlig bare er unnskyldninger for å ikke kunne roe ned og ta tid til seg selv i en stressende hverdag.

Still deg selv dette spørsmålet; har jeg noen gang satt meg selv i en boks, hvor du har tenkt: dette her får jeg ikke til? Denne jobben er jeg ikke god nok for? Satt deg selv i en boks med at sånn meditasjonsgreier, det driver ikke jeg med. Meditasjon er et godt redskap for å observere tanker og følelser som sitter i kroppen vår. Meditasjonen sin hovedoppgave er å få deg til å være tilstede til enhver tid, her og nå. I en hektisk hverdag, som de fleste lever, så ønsker man å takle forskjellige situasjoner og utfordringer på en god måte. Ved å meditere ofte, eller daglig, så opparbeider du deg en evne til å takle disse situasjonene, du tenker klarere og blir mer kreativ. Meditasjon er kanskje løsningen på en del av disse urolighetene i deg. Ved at du setter deg ned i et par minutter hver dag, senker du kanskje forventningspresset på deg selv, og andre. Folk knekker under press – meditasjon forebygger stress. Vinn – vinn.

I en hektisk hverdag, som de fleste lever, så ønsker man å takle forskjellige situasjoner og utfordringer på en god måte. Ved å meditere ofte, eller daglig, så opparbeider du deg en evne til å takle disse situasjonene, du tenker klarere og blir mer kreativ. Meditasjon er kanskje løsningen på en del av disse urolighetene i deg. Ved at du setter deg ned i et par minutter hver dag, senker du kanskje forventningspresset på deg selv, og andre. Folk knekker under press – meditasjon forebygger stress. Vinn – vinn.

Hva sier vitenskapen om meditasjon?

Rent vitenskapelig, så fungerer meditasjon som en kjemisk reaksjon i hjernen din, som roer ned hjernebølgene dine, det roer med andre ord ned hjernen din og tankekjøret vi ofte kan oppleve. Denne reaksjonen i hjernen er det fullt mulig å forandre gjennom praktisering av pusteøvelser og etter tre dager kan vi allerede se forskjell på hjernebølgene. Aktiveringen av det energiske sympatiske nervesystemet minker og går over i det mer avspente parasympatetiske systemet. Pulsen senkes og roen kommer. Biokjemien legger grunnlag for hvordan du tenker og føler, og hvordan du ser på ulike situasjoner, og kan helt enkelt forandre livet ditt til det bedre hvis du legger ned en liten innsats hver dag. 

Hva gjør meditasjon for deg personlig og arbeidssituasjonen din?

Ved å meditere, så gjør det noe med konsentrasjonen din. Flere av de største lederne i verden mediterer og har gjerne egne coacher som hjelper de å komme i dyp meditasjon. Steve Jobs var et eksempel på en av disse karakterene. Steve Jobs brukte meditasjon eller «Mind Technology» som han kalte det, for å redusere stress, tenke mer klart, og ikke minst fremheve sin kreativitet. Mange av hans beste idéer kom til han i meditasjon. Tror du det er en tilfeldighet? Når du har bedre konsentrasjon, så optimaliserer du hjernen din til å tenke klart og å åpne opp for kreative ideer. Du klarer å ta bedre avgjørelser for deg selv, for selskapet ditt, for familien din, for fremtiden. Du kan kanskje trekke en ren linje her; du mediterer, så kommer kreativiteten.

«If you just sit and observe, you will see how restless your mind is. If you try to calm it, it only makes it worse, but over time it does calm, and when it does, there’s room to hear more subtle things–that’s when your intuition starts to blossom and you start to see things more clearly and be in the present more. Your mind just slows down, and you see a tremendous expanse in the moment. You see so much more than you could see before.» – Steve Jobs

Når du sitter på gulvet og er nærme jorden, som er en av de fem grunnleggende elementene for vår eksistens, så forankrer du og nullstiller deg selv. Du kjenner etter i dine egne følelser og tanker, og roer deg ned. Du tar kontrollen på din egen pust, som igjen påvirker hvordan du er i situasjoner. Du tar kontrollen på ideene, som kommer opp fra meditasjon. Når jeg selv mediterer, har jeg alltid en notatbok med en penn ved siden av meg, og rett etter meditasjonen kommer jeg alltid opp med nye ideer eller tanker på hvordan jeg skal gjøre ting. Noen ganger har jeg en type eureka-følelse etter meditasjon og jeg ser med klarhet på problemer jeg ikke har klart å løse tidligere. 

Hvordan kan jeg meditere?

Alternativ 1:

– Last ned en app som heter Headspace, og start med 3 minutters guidet meditasjon. I Headspace-appen har du mange alternativer og daglige meditasjoner du kan følge.

– Velg om du vil ha en mann eller kvinne som snakker. Alt ettersom hva du føler deg mest komfortabel med.

Alternativ 2:

Steg 1: Sett telefonen din på tidsnedtelling. Bestem hvor lenge du vil sitte (2,3,5 minutter). Husk å ha en rolig alarmlyd, slik at du kommer sakte tilbake. Jeg pleier å bruke fuglekvitter eller lyden av en skog.

Steg 2: Sitt ned i et stille rom. Enten på en stol eller med beina i kryss på gulvet. Dersom du har ryggskade, eller føler at du trenger å sitte på en stol, så er det helt greit. Det vil ikke ha noe effekt på meditasjonen.

Steg 3: Lukk øynene, pust med nesa og med lukket munn. Legg hendene dine på knærne med håndflatene opp.

Steg 4: La tankene flyte rundt, men minn deg selv hele tiden på å være her nå. Si det gjerne høyt hvis du føler for det. «Jeg er her i akkurat dette rommet nå». Det er helt greit at tankene dine flyter rundt, dette er noe de fleste kaller «Monkey mind». Observer, men minn deg selv på å komme tilbake der du befinner deg nå.

Steg 5. Når du er ferdig, og lyden av den personen i appen eller tidsnedtellingen er over, så vil jeg at du skal gni hendene dine sammen til du skaper en varm energi, med øynene fortsatt lukket, og deretter legge de oppvarmede hendene dine på øyelokkene dine. Deretter kan du åpne øynene sakte.

Steg 6. Sitt litt etter meditasjonen og reflekter over tankene dine. Skriv de gjerne ned i en notatblokk. Gi meg selv en takk for at du satt deg ned og brukte tiden din på å være rolig. 

Kort oppsummering

Meditasjon har gjort underverker for meg. Jeg føler meg som en ny person, og har en energi som jeg tidligere ikke hadde. Dette er takket være meditasjon. Jeg utfordrer deg, og gjerne din partner, til å meditere i 7 dager. Dersom du gjør det med en partner, så kan dere sitte ovenfor hverandre. Prøv det, og gi meg tilbakemelding eller skriv i kommentarfeltet om du har noen spørsmål. 

Ønsker du hjelp med å skrive CV eller søknad, så klikker du her

Legg igjen en kommentar..

avatar
  Subscribe  
Notify of