8 tips til en profesjonell LinkedIn-profil

Lesetid: 4 minutter
8 tips til en profesjonell LinkedIn-profil 1

LinkedIn er din online CV og et av de viktigste verktøyene du har for å promotere deg selv. Her har du sjansen til å legge ut informasjon om deg som kanskje ikke får plass andre steder.

Hvorfor bør jeg ha LinkedIn?

  • Du kan følge selskaper du har interesse av å følge, og få nyheter og stillingsutlysninger på din forside. Dette kan gi deg informasjon du kanskje hadde gått glipp av ellers.
  • Rekrutterere bruker LinkedIn aktivt til å finne personer til ulike stillinger. For å bli oppdaget av rekrutterere er det viktig at du legger inn informasjon på skills og at du har en gjennomgående god og informativ profil. Rekrutterere leter mange steder etter kandidater, og har ofte sine egne databaser også. På grunn av GDPR-reglene er disse databasene vanskelige for selskapene å beholde fordi det går utover personvern, og flere selskaper må gå over til å finne informasjon der folk selv har valgt å legge det ut, som på LinkedIn.
  • Nettverket ditt kan gi deg mange muligheter, både venner, kollegaer og andre bekjente kan du har som kontakter. Det å ha et stort nettverk på LinkedIn er også positivt for en eventuell arbeidsgiver, da det viser at du kan ha gode «connections» i jobbsammenheng
  • Du kan poste artikler andre har skrevet, skrive dine egne eller få frem selskapet du jobber i på en god måte. Dette gir deg en unik mulighet til å vise hvem du er og hva du står for, og ikke minst; hva du kan og interesserer deg for.
  • LinkedIn har sin egen finn.no, hvor du kan finne stillinger. Stillinger utlyses nå på flere flater enn før, noen velger å bare lyse ut stillinger på finn.no, mens andre bruker andre plattformer som LinkedIn, Facebook, Instagram. Dette er fordi selskapene ofte ønsker seg ansatte som allerede er interessert i de, slik at de får ansatte som genuint ønsker å være der.

8 steg til en god LinkedIn-profil

  1. Ha et godt bilde, det vil si et profesjonelt bilde og ikke en selfie. Et bilde sier mer enn tusen ord, og det er ikke her du skal spare på kruttet. Få noen til å ta et oppdatert bilde av deg, hvor du ser ut som deg selv, og er kledd pent nok. Bruk gjerne en tripod og selvutløser hvis du vil gjøre det selv.
  2. Legg inn informasjon fra utdanning, og skriv gjerne litt mer utfyllende i punkter hvilke fag du har tatt som kan være relevant å fremheve. Her kan du også legge inn informasjon om fordypning, bachelor eller masteroppgave.
  3. Legg inn informasjon fra arbeidslivet. Her kan du legge inn rolle, ansvarsområder og eventuelle bemerkninger: noe du har fått til, eller priser, utmerkelser som er relevante.
  4. Legg gjerne inn frivillig arbeid, eller organisasjons- og idrettsarbeid, da det sier noe om deg som person.
  5. Bruk sammendraget for det det er verdt. Sammendraget står øverst, og her lønner det seg å finne noen gode ord å skrive, da dette er det første man ser når de går inn på profilen din. The Muse har skrevet en artikkel om ulike typer sammendrag på LinkedIn. Finn det som passer deg best.
  6. Få andre til å endorse deg, det vil si at de skriver en anmeldelse av deg. Få gjerne ledere, kollegaer eller andre relevante til å skrive et par ord om deg, da dette er med på bygge deg som person på LinkedIn
  7. Skriv artikler, del informasjon og vis at du er aktiv. Ikke bare er det nyttig for deg, men det gjør deg også synlig i aktivitetsfeeden. Da er det lettere å legge merke til deg, og nye muligheter kan oppstå fra kontakter eller rekrutterere som ser ditt engasjement og allerede har tilgang på din online CV.
  8. Skru på knappen hvor du gjør deg synlig for rekrutterere at du er på utkikk, denne er det bare de som har LinkedIn recruiter som har tilgang på å kunne se.

Lykke til!

Ønsker du at vi skal hjelpe deg med din LinkedIn-profil? Trykk her.

Var denne artikkelen til hjelp for deg?
Ja, det var den! ❤️Nei.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *